Wekker in bed.

6 tips om vroeg opstaan makkelijker te maken

Als ik nergens heen hoef, snooze ik gemakkelijk 2 uur lang door. Tja, vroeg opstaan is gewoon niet zo mijn ding. Toch wil ik graag een ochtendpersoon zijn. Om 6 uur uit m’n bed, de sportschool in en dan fris naar werk. Zo ziet mijn ideale ochtend eruit. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hier deel ik mijn tips om vroeg op te staan zonder ochtend dipje.

1. Zorg dat je niet kunt snoozen

De boosdoener die vroeg opstaan tegengaat; de snoozeknop. Elke 9 minuten gaat die weer af, en ik druk ik ‘m braaf weer in. Hoe ik in vredesnaam elke keer 9 minuten lang in slaap val is een mysterie. Wel weet ik dat dit niet goed voor me is (bron 1).

Dus, zorg dat de snoozeknop niet binnen handbereik ligt. Leg je telefoon aan de andere kant van je kamer zodat je noodgedwongen je bed uit moet. Zodra je blote voeten op de koude vloer staan word je wel wakker.

2. Leg alles vast klaar

Ben je van plan vroeg naar de sportschool te gaan? Maak de drempel dan zo laag mogelijk. Leg je sportoutfit alvast klaar, of doe desnoods je leggings aan als pyjama. Dan hoef je je niet eens om te kleden. Die laatje optie is voor degene die er echt zwaar moeite mee hebben om vroeg op te staan.

Verder leg je alvast je sporttas klaar, met je handdoek, bidon, oortjes en alles wat je maar mee wilt nemen. Als je vroeg opstaat is je hoofd meestal niet helemaal wakker, waardoor je dat soort dingen snel vergeet.

Lees ook >> Gezond leven? Stop met deze 5 ongezonde gewoontes

3. Maak afspraken met jezelf belangrijker

Vroeg opstaan gaat een stuk makkelijker als je weet waarvoor je het doet. Móet je om 6 uur je bed uit omdat je anders te laat komt op werk? Dan is het makkelijker om jezelf uit bed te krijgen. Zet je de wekker om 6 uur zonder dat je verplichtingen hebt? Dan wordt vroeg opstaan moeilijker.

Probeer afspraken met jezelf daarom net zo belangrijk te maken als afspraken met anderen. Je hebt afgesproken met jezelf om om 7 uur in de sportschool te staan. Dan moet je die afspraak nakomen. Doe je het niet? Dan moet je ook consequenties stellen. Wat die consequenties zijn mag je zelf gaan bedenken ;p

4. Wakker worden met daglicht

In de wintermaanden is vroeg opstaan 10x moeilijker dan in de zomer. Het is donker, koud en je wilt je zachte bed niet verlaten. Zelf kan ik ook niet goed wakker worden als het nog niet licht is op mijn kamer. Daarom heb ik altijd gordijnen die onwijs doorschijnen (en op het moment heb ik helemaal geen gordijnen #verhuizen).

Je kunt de zon niet dwingen om eerder op te komen. Wel kun je de zon namaken met een wake up light. Deze zorgen ervoor dat je geleidelijk wakker wordt met namaak licht.

Philips heeft heel veel van deze wake up lights, zoals deze of deze.

Philips wake up light.
Bron: Bol.com

5. Beloon jezelf

Net als een brave hond mag je best beloond worden met goed gedrag. Whoop whoop het is gelukt om rond 6 uur je bed uit te rollen, je krijgt een extra lekker ontbijtje. Niet zomaar overnight oats, maar overnight oats met een stukje chocolade erin! Als je daar niet vroeg je bed uit voor gaat weet ik het ook niet meer.

Lees ook >> Dit heb ik geleerd van 1 jaar krachttraining

6. Weet waarom je het doet

En dan één van de belangrijkste dingen van vroeg opstaan. Waarom doe je het? Ga je vroeg opstaan omdat je het idee hebt dat je tijd tekort komt op een dag? Wil je vroeg opstaan omdat je sportdoelen hebt die je wilt bereiken?

Wat het ook is, zorg dat je zelf goed weet waarom je het doet en hou dat doel in gedachten. Schrijf het op en plak het naast je bed. Daardoor zie je
’s ochtends als je wakker wordt gelijk weer waarom je het doet en krijg je motivatie.

Ik wil vroeg opstaan zodat ik voor mijn werkdag naar de sportschool kan. Als ik het uitstel tot na mijn werk is de sportschool super druk en ben ik moe. De kans is dan groot dat ik gewoon naar huis ga. Als ik dit onthoud als ik opsta om 6 uur ben ik eerder geneigd om m’n bed te verlaten, hoe erg ik ook van ‘m hou.

Dat waren mijn tips om vroeg opstaan makkelijker te maken. Misschien word je hierdoor nog een ochtendmens.

Lees ook >> Lush dream cream. De créme voor eczeem.

Groetjes van Dré.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *